بسیج سیاسی است اما سیاست زده ،سیاسی کار وجناحی نیست .بسیج مجاهد است اما بی انضباط وافراطی نیست ،عمیقا متدین ومتعبد است اما متحجر وخرافی نیست،با بصیرت است اما از خود راضی نیست ،اهل جذب حداکثری است اما غیور است ودرباره اصول تسامح نمی کند،طرفدار علم است اما علم زده نیست ،اخلاق اسلامی دارد اما این اخلاقش ریاکاری نیست،درآباد کردن دنیا فعال است اما خود اهل دنیا نیست.(مقام معظم رهبری)
اثرات جسمی و روانی ناشی از وقایع ، رویدادها و مشکلات را استرس گویند . هر رویداد زندگی و یا هر مشکلی که برا ی شما یا یکی از نزدیکان ، دوستان خانواده ،آشنایان و …. اتفاق می افتد و روی جسم و روان شما اثر می گذارد ، عامل استرس نامیده می شود .
بیماری های جسمی و استرس
عامل استرس علاوه بر اثرات روانی ، اثرات و پیامدهای جسمی متعددی نیز دارد . هیچ عضو یا ارگانی از بدن از اثرات آن مصون نیست .
عامل استرس می تواند روی هر دستگاهی از بدن اثرات زیانبار داشته باشد . بعضی ار این اثرات زودگذر است ، مثلاً وقتی شما در اثر شنیدن خبر ناراحت کننده ای دچار استرس می گردید ممکن است فشار خون شما بالا رفته و تعداد نبض شما افزایش پیدا کند ، احساس طپش قلب نمایید . احساس ناراحتی در ناحیه معده داشته و دچار سرگیجه ،سردرد ،تعریق و لرزش گردید .
اثرات زودگذر چندان مشکل آفرین نمی باشد .
اما آنچه اهمیت بیشتری دارد اثرات جسمی پایدار است . به عنوان مثال : بیماری های قلبی ،عرقی ، بیماری های پوستی ، بیماری های گوارشی ، بیماری های تنفسی ،سردردها .
عامل استرس ، فرد را مستعد ابتلای به بیماری های عفونی ( به ویژه عفونت های ویروسی ) و بیماری های سیستم ایمنی می سازد .
ثابت شده است کسانی که دچار بیماری های بدخیمی ( سرطان ) می گردند ، درمعرض عوامل استرس بیشتری قرار داشته اند . شاید هم ابتلا به عفونت های ویروسی ( نظیر سرماخوردگی ، آفت و تبخال ) و اختلالات گوارشی ( نظیر سوء هاضمه ، گاستریت یا زخم معده ) را بلافاصله به دنبال عامل استرس تجربه کرده باشید .
شیوه های مقابله با استرس
به دنبال تخصيص بودجه ای كه برای ساماندهی تپه گيان جذب گرديد، كار تعيين حدود و حريم تپه باستاني گيان آغاز گرديد.
در اين ميان و هنگام حفاری براي تعيين حريم، دست اندركاران به اكتشافات و آثار جديدی در اين تپه تاريخي رسيدند. در ميان آثار كشف شده جسد و اسكلت يافت شده مربوط به عصر مفرغ يعني بيش از چهار هزار و پانصدسال پيش می باشد.
اين آثار برای مرمت به خارج از نهاوند منتقل شده و پس از آن در موزه نهاوند قرار داده خواهند شد.
این تپه در ۱۹ کیلومتری جنوب غربی شهرستان تاریخی نهاوند و ۲ کیلومتری سراب گیان و در کنار شهری به همین نام قرار گرفته است و به عنوان یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی قابل بازدید و تحقیق می باشد. باستان شناسان قدمت این منطقه را ۳۷ قرن قبل از میلاد مسیح ( ع )می دانند و مورخان را عقیده بر این است که ۵۵۰۰ تا ۵۷۰۰سال قبل از در این تپه مردمانی می زیسته ان که از اقوام بومی ایران بوده اند و تمدنی شبیه به تمدن میانرودان داشته اند ولی بعدها این قوم توسط اقوام اروپایی و آسیایی از بین رفته و قوم جدید تمدن درخشان جدیدی را به وجود آورده اند که با تمدن میانرودان شباهتی نداشته اند . برای اولین بار یکی از مورخین به نام (هرتسفلد) در تپه گیان یک نوع سفال منقوشی می بیند که به اظهار وی نمونه هایی از سفال ها را در سال ۱۹۳۶ میلادی نزد عتیقه فروشان همدانی دیده است لذا چند سال بعد موزه لور پاریس به پرفسور (گریشمن) و ( ژرژ کنتو) ماموریت می دهد تا کاوشهای وسیع تری را در این محل انجام دهند. این کاوشها در سال ۱۳۱۰ و نتیجه مطالعات آنها در کتاب (کاوش در تپه گیان نهاوند )منتشر شد . پرفسور گریشمن و هیئت همراه تپه گیان را تا عمق ۱۹ متری حفاری نمودند ودر نتیجه تحقیقات خود به ۵ طبقه با خصوصیات متمایز برخورد نمودند که نشانگر وجود ۵ دوره از تمدن قدیم بود و نشان می داد که این منطقه دارای قدمتی در حدود ۵۷۰۰ سال است.
بافتهاي تاريخي و فرهنگي شهرها آثار گرانبهایی از فرهنگ ، دانش معماري و شهرسازي بومي اند و به عنوان جزئي از هويت اجتماعي هر قوم و كشوري تلقي ميشوند.
اين بافتها در شهرهاي ما، ظرافت و زيبايي و نيز روح خلاق مردمي را به نمایش می گذاردكه طي ساليان دراز آنها را بر طبق سنن، فرهنگ و نوع معيشت خود به وجود آوردهاند. بافتهاي تاريخي و فرهنگي به عنوان هسته قديمي و تاريخي داراي قابليتهاي بالفعل و بالقوهاند كه در صورت عدم پيشبيني تمهيدات لازم، موجب آسيبهاي جبرانناپذير و اتلاف سرمايههاي فرهنگي ميشود.
از آنجاکه بخشهای قدیمی شهرها حامل روح اجتماعی وفرهنگی شهراست حفظ هويت شهرها كه اغلب در مركز شهر و بافتهاي تاريخي قرار دارند بهترين روش براي بيان تاريخ و هويت ملي هر كشور است.اما درحقیقت چگونه می توان بافتهای تاریخی را در دایره تعریف آورد.آیا تعریف واحدی از این مقوله وجود دارد.بهر تقدیر درهر گونه تعریفی از بافت تاریخی باید دیدگاه معماران وشهرسازان رامورد توجه قرارداد.
نسبت بافت تاریخی به بناهای تاریخی مانند نسبت انسان به اعضای بدن است اگر اعضای بدن را در کنار هم بچینیم یا درون ظرفی بریزیم هرگز انسانی به وجود نمی آید وحرکت واندیشه نمی کند ودر حقیقت انسان نوعی سیستم است که نوعی نظام وقانونمندی براعضا واجزای او حاکم است.شناخت بافت تاریخی نیز بسته به شناخت نظام یا سازمان فضایی آن است.برای شناخت سازمان فضایی باید عناصر آنرا مطالعه کرد.سازمان فضایی بافت تاریخی شهرکه میراث تاریخ شهر نشینی وشهرسازی است در مقابل تهدیداتی مانند زلزله آسیب ناپذیر است.چراکه سیل یازلزله سلولهای بافت راتخریب می کند ولی جوهر ونظم وسازمان فضایی را نمی تواند تخریب کند .بافت تاریخی فقط یک مسئله کالبدی نیست ،بلکه مسائل اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی را نیز در بر می گیرد.
خصلت اساسی کالبدی بافت تاریخی شکل گیری هماهنگ،مداوم ،پیوسته،یکپارچه در طول تاریخ است.به عبارتی در طول زمان وبراساس تجارب گذشتگان،روندتکاملی خودرا طی کرده است.بافت قدیمی از اوضاع توپوگرافی واقلیمی ،تاریخی ،سیاسی،اجتماعی و فرهنگی تاثیرگرفته وساختارخودرا باشرایط زمانی ومکانی وفق داده است.هسته های تاریخی اغلب در محل تقاطع پدیده های مصنوع وطبیعی همچون راههای قدیمی وباستانی،منایع آبی سطحی و زیر زمینی شکل می گرفت ودر نتیجه بافت های قدیمی پیامون نیز از این عوارض متاثر می گردید.
- چرا فرهنگ كار جمعی در ایران ضعیف است؟
- چرا در روابط اجتماعی، حقوق متقابل رعایت نمی شود؟
- چرا در برخی مناطق، طلاق زیاد شده است؟
- چرا در فرهنگ رانندگی انضباط لازم رعایت نمی شود؟
- الزامات آپارتمان نشینی چیست آیا رعایت می شود؟
- الگوی تفریح سالم كدام است؟
- آیا در معاشرتهای روزانه، همیشه به هم راست می گوییم؟
- دروغ چقدر در جامعه رواج دارد؟
- علت برخی پرخاش گریها و نابردباریها در روابط اجتماعی چیست؟
- طراحی لباسها و معماری شهرها چقدر منطقی و عقلانی است؟
- آیا حقوق افراد در رسانه ها و در اینترنت رعایت می شود؟
- علت بروز بیماری خطرناك قانون گریزی در برخی افراد و بعضی بخشها چیست؟
- چقدر وجدان كاری و انضباط اجتماعی داریم؟
- توجه به كیفیت در تولیدات داخلی چقدر است؟
- چرا برخی حرفها و ایده های خوب در حد حرف و رؤیا باقی می ماند؟
- ساعات كار مفید در دستگاهها چرا كم است؟
- چه كنیم ریشه ربا قطع شود؟
- آیا حقوق متقابل زن و شوهر و فرزندان در خانواده ها بطور كامل رعایت می شود؟
- چرا مصرف گرایی، برای برخی افتخار شده است؟
- چه كنیم تا زن هم كرامت و عزت خانوادگیش حفظ شود و هم بتواند وظایف اجتماعی خود را انجام دهد؟
کشتن حیوان در مراسم قربانی اشاره به کشتن نفس اماره است و مرد خداشناس با شمشیر برنده عقل و ایمان، حیوان نفس را که به طور دائم وی را به کارهای زشت وا می دارد مقتول سازد و خانه دل را از لوث نفس لئیم پاک گردانده، آنرا در راه حق و پیشگاه محبوب قربانی کند